یوبیسافت و لغو یک پروژهی جسورانه
بر اساس گزارشی جدید از وبسایت Game File، شرکت Ubisoft در سال ۲۰۲۴ پروژهی یک بازی جدید از سری اساسین کرید را که قرار بود در دوران پس از جنگ داخلی آمریکا روایت شود، لغو کرده است. دلیل این تصمیم، واکنشهای منفی به شخصیت یاسکه در بازی جدید Shadows و همچنین فضای سیاسی ناپایدار ایالات متحده عنوان شده است.
این نسخهی لغوشده قرار بود چه داستانی داشته باشد؟
طبق گزارشها، بازی در مرحله مفهومی (Concept Phase) بود و قرار بود داستان یک بردهی آزادشده سیاهپوست را روایت کند که از جنوب آمریکا به سمت غرب مهاجرت میکند تا زندگی جدیدی آغاز کند. اما در این مسیر، او توسط گروه اساسینها جذب شده و دوباره به جنوب بازمیگردد تا با تهدیدهایی مانند ظهور گروه کوکلاکس کلان (KKK) در دوران بازسازی (Reconstruction Era) مواجه شود.
این دوران یکی از حساسترین و پرتنشترین مقاطع تاریخی آمریکاست که بین دهههای ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ ادامه داشت.

Ubisoft چرا پروژه را لغو کرد؟
واکنشهای منفی به یاسکه
یکی از دلایل اصلی لغو بازی، فشارهای اینترنتی و واکنش منفی برخی کاربران به حضور شخصیت یاسکه، سامورایی سیاهپوست، در بازی اساسین کرید : سایه ها بوده است. این شخصیت باعث ایجاد بحثهای گستردهای در فضای مجازی شده بود.
فضای سیاسی ناپایدار در آمریکا
با این حال، مهمترین عامل از نگاه مدیران Ubisoft، وضعیت ناپایدار سیاسی در آمریکا عنوان شده است. به نقل از یکی از منابع Game File:
«بازی بیش از حد سیاسی بود، آن هم در کشوری که بیش از حد بیثبات است.»
وضعیت مالی متزلزل یوبیسافت
در کنار عوامل فرهنگی و سیاسی، منابع اشاره میکنند که مشکلات مالی Ubisoft نیز در تصمیم لغو این پروژه نقش داشتهاند. مدیران شرکت به دنبال کاهش ریسک بودهاند و طبق گفته یکی از کارکنان سابق:
«از رهبری شرکت ناامید، اما متأسف نبودم. آنها مدام تصمیمهایی میگیرند که وضعیت سیاسی موجود را حفظ کنند. بدون هیچ موضعگیری، بدون هیچ ریسک، حتی در خلاقیت.»
معرفی Ubisoft و تاریخچهی آن در پرداخت به موضوعات حساس
Ubisoft یک شرکت فرانسوی فعال در صنعت بازیهای ویدئویی است که با سریهای محبوبی چون اساسین کرید ، Far Cry و Watch Dogs شناخته میشود. این شرکت در گذشته بازیهایی با مضامین بردهداری و استعمار نیز تولید کرده است:
مثالهایی از بازیهایی با موضوعات جدی:

اساسین کرید 4 : Freedom Cry
اساسین کرید 4 : Freedom Cry ابتدا بهعنوان یک بسته الحاقی (DLC) برای بازی اساسین کرید 4 : Black Flag منتشر شد و سپس بهصورت یک بازی مستقل نیز در دسترس قرار گرفت. این عنوان روایتگر داستان Adewale، یکی از شخصیتهای فرعی Black Flag، است که پس از آزادی از بردگی، بهعنوان یک Assassin و آزادیخواه فعالیت میکند. ماجرا در Saint-Domingue (هایتی کنونی) در قرن هجدهم میگذرد، جایی که Adewale علیه تجارت بردهداری فرانسویها میجنگد.
این بازی بهطور مستقیم به موضوعات حساسی مانند بردهداری، ظلم استعماری، و مبارزه برای آزادی میپردازد و یکی از معدود بازیهایی است که بهشکل جدی به تصویر زندگی بردگان در دوران استعمار میپردازد. Freedom Cry با وجود کوتاه بودن، بهخاطر پیامهای قوی انسانی و تاریخیاش مورد تحسین قرار گرفت.

اساسین کرید 3 : Liberation
اساسین کرید 3 : Liberation یکی از اولین بازیهای سری است که شخصیت اصلی زن دارد. داستان این بازی حول محور Aveline de Grandpré میچرخد؛ زنی دو رگه (آفریقاییتبار و فرانسوی) که در قرن هجدهم در شهر نیواورلئان زندگی میکند. Aveline بهعنوان یکی از Assassins، علیه ظلم، بردهداری، و فساد مبارزه میکند، آنهم در دوران پرتلاطم استعمار فرانسه و اسپانیا بر آمریکا.
این بازی جسورانه وارد بحثهایی چون تبعیض نژادی، هویت فرهنگی، و نقش زنان در تاریخ میشود و توانست توجه منتقدان را بهخاطر انتخاب موضوع متفاوت و روایت غیرفرزانهاش جلب کند. Liberation بعدها با کیفیت HD برای پلتفرمهای دیگر نیز منتشر شد و بهعنوان یکی از آثار جسور یوبیسافت در پرداخت به موضوعات اجتماعی شناخته میشود.
با وجود چنین سوابقی، به نظر میرسد که Ubisoft در شرایط کنونی ترجیح داده است ریسک سیاسی نکند و از پرداختن به موضوعات حساس پرهیز کند.
نظر نویسنده: آیا این تصمیم درست بود؟
برخی تحلیلگران و خبرنگاران بازی اعتقاد دارند که این تصمیم، هرچند از نظر مالی قابل درک باشد، اما از منظر فرهنگی و هنری فرصتی از دسترفته است. در دورانی که بازیها میتوانند ابزاری برای بررسی تاریخ و انتقال پیامهای مهم باشند، اجتناب از بیان واقعیتهای تاریخی صرفاً بهدلیل فشارهای سیاسی، قابل دفاع نیست.
«در واقع، اگر اوضاع آمریکا ناپایدار است، شاید همین حالا وقت پرداختن به چنین موضوعاتی در بازیها باشد.»
نتیجهگیری
لغو این نسخه از اساسین کرید شاید در نگاه اول یک تصمیم تجاری باشد، اما عملاً نشانهای از ترس صنعت بازی از ورود به مباحث سیاسی و اجتماعی عمیق است. بازیهایی که روزی با جسارت تاریخ را روایت میکردند، حالا بهنظر میرسد بیشتر در پی آرام نگهداشتن اوضاع هستند، حتی به قیمت از دست رفتن داستانهایی که ارزش شنیده شدن دارند.
منبع : rockpapershotgun