Modern Warfare 2019، ریبوت این سری، برای بسیاری از طرفداران، بازیای بود که دوباره کال آو دیوتی را زنده کرد.
صادقانه بگویم، آن زمان واقعاً این بازی را دوست داشتم، اما با نگاه به گذشته، حس میکنم کمی فریب تبلیغات و هیجان اولیه را خوردهام. انتشار بازی درست قبل از دوران کرونا و سپس عرضه Warzone باعث شد محبوبیتش بیشتر شود. از نظر گرافیکی، واقعاً شگفتزده شدم و برای مدتی، به دلیل تفاوت زیاد با نسخههای قبلی، نمیتوانستم تحت تأثیر قرار نگرفتم.
اما حقیقت این است که Modern Warfare 2019 به آن اندازه که تبلیغ میشد، بازی خوبی نبود و شاید عامل اصلی مشکلاتی باشد که تا به امروز بر سری تاثیر گذاشته است. بیایید به مهمترین مشکلات این بازی نگاهی بیندازیم:

۱. نقشهها
نقشههای کلاسیک ۶ در مقابل ۶ بازی، اغلب کیفیت مناسبی نداشتند. تنها چند نقشه خوب بودند و مابقی مشکلاتی داشتند: جریان گیمپلی نامناسب، دیدگاههای زیاد که باعث میشد بازیکنان بیشتر به کمین روی بیاورند و ظاهر بصری نسبتاً کسلکننده در بیشتر موارد.
مشکل بزرگتر این بود که پس از اضافه شدن نقشه Shoot House، این نقشه به یکی از معدود نقشههای جذاب تبدیل شد و بازیکنان ترجیح دادند تنها روی همین نقشهها بازی کنند. این الگو باعث شد نسخههای بعدی مانند Black Ops 6 بیشتر از نقشههای کوچک و شلوغ الهام بگیرند و طراحی بقیه نقشهها به حاشیه رانده شود.
۲. درها
ابتدا مکانیک جالبی به نظر میرسید، اما به مرور فقط جریان بازی را مختل میکرد و بازیکنان را به کمین بیشتر تشویق میکرد. به نظر میرسد این ویژگی بیشتر با Warzone همخوانی داشته و به نسخه کلاسیک ۶v۶ منتقل شده است. در Black Ops 7 حالا بیشتر این درها حذف شدهاند یا به درهای خودکار تغییر یافتهاند که تجربه بهتری ارائه میدهند.
۳. Matchmaking و SBMM
نسخه SBMM که بسیاری از بازیکنان از آن ناراضی بودند، از Modern Warfare 2019 شروع شد. همچنین ویژگی Disbanding Lobbies که بازیکنان را پس از هر بازی به لابیهای جدید هدایت میکند، از همین نسخه آغاز شد و تاثیر منفی بر حس جامعهگی کال آو دیوتی گذاشت.
۴. مکانیک Squad Spawns
سیستم Squad Spawns باعث شد در حالت ۶v۶ بازیکنان بیشتر در کنار تیم خود ظاهر شوند، که منجر به اسپاونهای نامطمئن و کشنده شد. این مشکل تنها در سالهای اخیر تا حدودی به سیستم سنتیتر بازگشت، هرچند هنوز نقشههای کوچک، مشکل را تشدید میکردند.
۵. Warzone
عرضه Warzone باعث شد منابع و توجه تیم توسعه به آن معطوف شود و کیفیت پشتیبانی از حالت کلاسیک چندنفره کاهش یابد. علاوه بر این، بسیاری از نقشههای Warzone به عنوان نقشههای چندنفره بازسازی شدند که باعث کاهش تنوع بصری نقشهها شد.
۶. پراکندگی اهداف بازی
سری کال آو دیوتی تلاش کرد چندین بخش مختلف را پوشش دهد: Spec Ops، Warzone و حالتهای چندنفره بزرگ. نتیجه این بود که هیچ بخش از بازی به خوبی سرویسدهی نمیشد و بازیکنان تنها تجربه ناقص دریافت میکردند. این روند تا MWIII ادامه یافت و حتی باعث شد DMZ در MWII نیز بهعنوان بخش جدیدی معرفی شود.
۷. نورپردازی
یکی از دلایلی که MW19 بهتر از بسیاری نسخههای بعدی به نظر میرسد، نورپردازی بود. اما نورپردازی بیشتر به زیبایی توجه داشت تا گیمپلی، که باعث مشکلاتی مانند دیده نشدن بازیکنان در گوشهها شد، نمونه بارز آن لباس سیاه Roze بود.
۸. Tac Sprint
ابتدا ویژگی جالبی به نظر میرسید، اما با گذشت زمان جریان بازی ۶v۶ را به هم زد، به خصوص در نقشههای کوچک. این مکانیک برای حالتهای بزرگ Warzone طراحی شده بود و تجربه کلاسیک را مختل کرد. خوشبختانه در BO7 حذف شده و فقط از طریق Perk قابل بازگردانی است.

جمعبندی
اگرچه برخی هنوز از Modern Warfare 2019 لذت میبرند، اما به مرور مشخص شد که این بازی باعث شد سری Call of Duty از مسیر کلاسیک خود منحرف شود. این بازی بیشتر شبیه تجربههای کوچک Battlefield با نقشههای بزرگ Warzone بود و گاهی حس یک CoD واقعی را منتقل نمیکرد.
با این حال، نسخههای اخیر مانند Modern Warfare III تلاش کردند دوباره حس کلاسیک Multiplayer را بازگردانند و تجربهای تازه و هماهنگ با سنت کال آو دیوتی ارائه کنند.
پرسشهای متداول درباره Modern Warfare 2019
۱. Modern Warfare 2019 چه تاثیری بر سری کال آو دیوتی داشت؟
این نسخه برای بسیاری بازیکنان سری را دوباره زنده کرد، اما برخی ویژگیها مانند نقشهها، Squad Spawns و SBMM باعث شدند مشکلاتی برای نسخههای بعدی ایجاد شود.
۲. آیا نقشههای Modern Warfare 2019 جذاب بودند؟
نقشههای کلاسیک ۶v۶ اغلب کیفیت مناسبی نداشتند و تنها چند نقشه مانند Shoot House و Shipment مورد توجه قرار گرفتند، که باعث تمرکز بازیکنان روی همین نقشهها شد.
۳. Warzone چگونه روی Modern Warfare 2019 تاثیر گذاشت؟
Warzone باعث شد منابع توسعه بیشتر به این حالت اختصاص یابد و برخی نقشههای Warzone به نسخه چندنفره منتقل شوند، که تنوع بصری نقشهها را کاهش داد.
۴. Tac Sprint و Squad Spawns چه مشکلاتی ایجاد کردند؟
این مکانیکها باعث افزایش بینظمی در نقشههای کوچک ۶v۶ و اسپاونهای غیرقابل پیشبینی شدند و تجربه کلاسیک Multiplayer را تحت تاثیر قرار دادند.
۵. آیا Modern Warfare III تجربه بهتری نسبت به Modern Warfare 2019 ارائه میدهد؟
بله، MWIII تلاش کرده حس کلاسیک و روان Multiplayer را بازگرداند و تعادل بهتری بین نقشهها، گیمپلی و حالتهای بازی برقرار کند.
منبع : resetera