تا مدتها، سرویس Paramount+ تنها مرجع استریم برای همهی ۱۳ فیلم سینمایی Star Trek بود. اما در ابتدای سال ۲۰۲۴ این شرایط تغییر کرد. اکنون اگر در آمریکا بخواهید فیلمهای مربوط به دوران TOS یا TNG را تماشا کنید، باید سراغ Max بروید. این جابهجایی نشان میدهد که رقابت سرویسهای استریم همچنان در جریان است.
روزفا – سایت خبری فارسی
Trek to the Max
از ۱ ژانویه ۲۰۲۴، شش فیلم کلاسیک استار ترک از دوران TOS (The Motion Picture، The Wrath of Khan، The Search for Spock، The Voyage Home، The Final Frontier و The Undiscovered Country) به همراه چهار فیلم دوران TNG (Generations، First Contact، Insurrection و Nemesis) بهصورت انحصاری روی Max پخش میشوند.
این لیست همچنین شامل نسخه بازسازیشدهی 4K Directors Edition از Star Trek: The Motion Picture هم هست. علاوه بر این، فیلمها روی HBO نیز در حال پخش هستند. جالب اینکه این تغییر، یادآور اتفاق نوامبر ۲۰۲۲ است؛ زمانی که همین ۱۰ فیلم از Paramount+ به HBO Max (که حالا فقط Max نام دارد) منتقل شدند و در ژوئیه ۲۰۲۳ دوباره به Paramount+ بازگشتند.
فیلمهای سهگانه Kelvin Timeline شامل Star Trek 2009، Into Darkness و Beyond همچنان روی Paramount+ باقی ماندهاند. هنوز مشخص نیست قرارداد جدید Max و HBO چه مدت پابرجا خواهد بود، اما نکته مهم این است که این قرارداد ارتباطی با مذاکرات احتمالی ادغام بین Paramount Global و Warner Bros. Discovery ندارد.

Licensing Star Trek
تمام ۱۳ فیلم استار ترک برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۱ به صورت یکجا روی Paramount+ قرار گرفتند و تا ژوئیه ۲۰۲۲، پنج سریال کلاسیک استار ترک نیز بهطور اختصاصی به این سرویس اضافه شدند. آن زمان، رقابت شدید بین پلتفرمها باعث شده بود که هر شرکت محتوای خود را فقط روی سرویس خودش نگه دارد. اما اکنون روند صنعت تغییر کرده و شاهد بازگشت به مدل لایسنسینگ و واگذاری محتوا هستیم.
برای نمونه، شرکت Warner Bros. Discovery در سالهای اخیر بسیاری از تولیدات خود را به سرویسهای دیگر مثل نتفلیکس واگذار کرده است. همین موضوع برای دنیای استار ترک هم اتفاق افتاده؛ چرا که انیمیشن Star Trek: Prodigy از Paramount+ به نتفلیکس منتقل شد. این تغییر نشان میدهد که در آینده ممکن است شاهد قراردادهای متنوعتری، چه انحصاری و چه غیرانحصاری، برای سریالها و فیلمهای استار ترک باشیم.
حتی این احتمال وجود دارد که Paramount برای اولین بار ساخت یک سریال اورجینال جدید از استار ترک را برای پخش در سرویس دیگری در نظر بگیرد. چنین الگویی پیشتر هم اجرا شده بود؛ زمانی که نتفلیکس هزینه فصلهای ابتدایی Discovery را برای حق پخش بینالمللی پرداخت کرد یا آمازون هزینه سریالهای Picard و Lower Decks را تقبل نمود.
در نهایت، نکته مسلم این است که Paramount+ باید کمپین تبلیغاتی “Home of Star Trek” که در Comic-Con 2023 معرفی شد را تغییر دهد، چرا که آن ویدیو شامل بخشهایی از فیلمهایی است که دیگر در این سرویس در دسترس نیستند.